söndag 7 december 2008

Björnköttbullar och bäver!









Igår var jag på ett av de finaste julborden jag sett. Jag blev medbjuden av han med eventuellt ganska stort H.Y Vi hamnade på Tyrol på Gröna Lund. Det var det största julbordet jag sett! Det serverades, förutom de traditionella rätterna, BJÖRNKÖTTBULLAR, grillad bäver och ripa! Dock var jag alldeles för feg för att prova. Men det såg trevlig ut OCH så var det faktiskt första gången jag sett en bäver på nära håll!!:D

Dessertbordet var grymt imponerande, jag blev så inspirerad! Där fanns tryfflar i alla sorter, budapestrulle modell skitstor, saffranspannkaka med vispad grädde och marinerade björnbär, kolor och brända mandlar för att bara nämna några. Det saknades ingenting. Efter min silltallrik så gick jag direkt på dessertbordet, jag visste att om jag skulle äta prisnkorv och köttbullar, som man alltid äter, skulle jag inte orka med alla godsaker! Så vilken tur att jag skippade varmrätten så jag kunde provsmaka!

Idag har jag själv varit lite kreativ med julbak. Vi började i morse med att baka peppisar och lite tryffel med amaretto och en jättegod pralin där jag rostade hela mandlar, bäddade in dem i nougat och sedan rullade dem i kakao/kanel. Vi tog en sväng på Norrtälje julmarknad för att sedan vända hem och fortsätta med adventsstöket. Så nu är jag färdig med ca 50 lussekatter och en julstrumpa! Jag har haft C här hela dagen också. Hon har hjälpt mig med M och varit med och pysslat. Just nu sitter hon och syr lite halvstora helsöta änglar. Jag lovar att sätta in en bild!

Nu ska jag återvända till pysselbordet medan jag ännu har energi kvar!!
I morgon ska jag iväg till jobbet för att göra tryfflar till 60 julfestssugna gäster på fredag!!




"Jag är svår att leva utan, jag är svår att leva med"

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fina guldhjärteformtryfflarna blev! :D

Hjärtemammas sa...

ja visst blev de, då ska du se ängeln som C har gjort
puss

Anonym sa...

Hej gör ett nytt försök till att skriva i din blogg. Va fint du / ni har gjort till julen. Bak och stök på HÖG nivå. Kram Giesela