måndag 6 juni 2011

'Grattis på nationaldagen!

Vi har firat vår dag med att i över fyra timmar stå och pilka strömming nere vid hamnen här i Norrtälje. Under tiden lärde jag M visan som varje svensk bör kunna, Du gamla du fria!! Vädret har varit strålande och Societetsparken mitt emot har varit full av folk och uppträdande. Vår dag har varit slå att slå med andra ord!

Vi gick upp i relativt god tid för att åka och köpa ett metspö och ett par diskhandskar till mig. M skulle fiska och jag skulle ta av dem från kroken och av erfarenhet stinker händerna onödigt länge efter sådant arbete så disk- eller FISK-handskarna fick åka på!
Vi fick väl ett par kilo strömming men då jag inte är något superstort fan av att rensa och steka strömmingen själv kohandlade jag till mig en väska som Tant granne haft i sitt förråd och som jag länge haft ögonen på. Jag plingade på och frågade enkelt om hon ville ha strömming och om hon kunde tänka sig att byta dem mot väskan i så fall. En penisonär tackar sällan nej till strömming, inte dem här ute i alla fall. Det gjorde inte denna heller så jag är återigen en handväska rikar. Grattis till mig och tack för det. Nästa!

Enrio var här igår och hjälpte mig med lite göromål angående bilen och vi avlsutade dagen med en glasspromenad ner till hamnen och såg massor med folk stå där och dra upp strömming efter strömming. Då kom vi på att vi med ville pilka. Frugan kom med matsäck idag, uppdukat på liten rutig duk med servetter på kajkanten.
Nu ska jag fippla lite med stolen jag var ute till Gusten för att hämta. Det är sedan länge planerat att jag ska hämta den men det har liksom aldrig blivit av. En färgskrapare fick jag med mig också men jag vet inte om den ska få bli helvit eller om den ska få förbli lite shabby chic. Den är vitmålad men väldigt avskad. De tär lite charmigt det med! Det visar sig!

I morgon jobb igen men helgen är rätt nära! Coctailparty på lördag!

Kramar

Inga kommentarer: