torsdag 16 juni 2011

smutt?


                 
Kan detta vara en smutt?

Ett ord jag inte riktigt känner mig bekväm i att använda är det lokala (tror jag) ordet SMUTT! Smutt betyder nåt i stil med, härligt, toppen eller skönt. Typ jäkla bra, eller nåt! Folk säger att det är så himla smutt att ha ett grovsoprum nära intill, eller det vore smutt med ett glas champagne å två lediga arbetsdagar. Min gode vän Nizzan använder dock ordet "Smutta" istället för snippa. Så smutt känns inte helt okej för mig att blanda ihop med varken grovsopor eller champagne.
Jag försökte googla på ordet för att se vad man kunde få fram men det var många olika betydelser så jag orkar inte dra upp alla här. Ja en liten parentes alltså. Det är sådant här jag sitter och funderar på när jag intar lunchen om dagarna.

I morgon får jag hem min pärla! Jag längtar lika hårt som vanligt såklart. Det blir fredagsmys å hela konkalongen (också ett märkligt ord) sen på lördag har jag ordnat barnvakt över natten för första gången. Visserligen är det Frugan som ska vakta lilleman så det är ju nästan oms jag men ändå. Jag är bjuden på stort kalas för Big Ben som fyller 40 år. Jag brukar ju kunna ta med M på de flesta festligheter jag blir bjuden till men en 40 årsskiva lämpar sig nog inte för en femåring. Han ska istället ha ett Piratparty med frugan. Jag får inte vara med och planera den kvällen, som de båda ser fram emot, så jag får höra detaljerna på söndag.

Kaffetajm nu, lunchen snart slut!
Sol idag dock. Thank heaven!

9 kommentarer:

karlmats sa...

HAHA! smutt, hahaha! ska GARANTERAT börja använda det! :D
kram!

Hjärtemammas sa...

Haha gör det du gumman! Kommer du tänka på killen i baddräkt varje gång du säger det?
Tänk på oss rospiggar när du använder det. Mycket vanligt förekommande beskrivning!
KRam

Anonym sa...

Hjärtat är det du på bilden eller? ;-)
///M

Hjärtemammas sa...

Nej tack lilla vän, jag har INTE bikiniränder på skinkorna! :)
Enelt.. alltså inte jag. Sen är jag blond ;)
<3

MaMaT sa...

Smutt är inte lokalt... Sägs lite var stans faktiskt. Jag skulle översätta det till smidigt / väl till pass liksom. Har använts i år i våran familj faktiskt. Det är smutt med sånna ord! :)

Anonym sa...

Konkalongen har jag garanterat aldrig hört.Däremot konkarongen är ju ett välkännt uttryck men det kanske du aldrig hört talas om?

Hjärtemammas sa...

Jo Då det är ju faktiskt Konkarongen jag nu menar men jag slinter lätt på tangenterna när jag skriver så det blev en freudiansk felskrivning helt enkelt! :) No big deal!

Anonym sa...

Men L och R ligger ju inte ens i närheten av varandra på tangentbordet. Hur kan man slinta på tangenterna då? Jag bara frågar?

Hjärtemammas sa...

Nej PLecis är det inte märkligt så säg? Nästan Lika märkligt som att visa hävdar att jolden är pratt! Nej JoRden är pLatt menaL/menaR jag!
Seså ha en fin midsommar nu!