tisdag 27 september 2011

Mamma in action.



Oj vad min måndag var fartfylld. Jag fick massa uträttat å jag hade energi till det också, FAST det var måndag. Måndagar ska bli  min nya favvodag i veckan!
Jag gjorde bland annat den Äppelchutneyn jag pratade om att jag skulle göra. Sweet lord baby infant Jesus vad god den blev. Den är perfekt till typ grillad fisk, eller kött ELLER en god bit ost. Jag är ju ett fan av illaluktande ostar. Det var busenkelt att göra också så jag funderar på att göra en sats till i eftermiddag faktiskt!

Recept:

Gör så här:
Skala, kärna ur och skär 500g äpplen i 2 cm stora bitar. Hacka 1/2 gul lök och strimla 1 dl torkade aprikoser. lägg frukt och lök i en kastrull tillsammans med 1/2 msk färsk riven ingefära (jag tänker öka mängden till 1 msk nästa gång), 1/2 tsk curry, 2 1/2 dl socker, 1 dl äppelcidervinäger och 2 krm salt. Koka upp under omrörning. sjud i ca 30 minuter och blanda sedan i 50 g mandelsplitter. Häll på burkar.

KLART!

Jag gjorde även min kiwimarmelad som är gott till precis allt.
Gör så här:
Skala och hacka ca 6 st Kiwis i önskad storlek. Koka i kastrull ca 5 minuter tills de mjuknat. Tillsätt saften från 1/2 citron och 5 dl socker. Koka ca 10 minuter och skumma av om det behövs. Tillsätt skalet från den halva citronen som du strimlar FINT. Häll upp på varma burkar å VOILÀ!

Satan i gatan så jävla mumsigt. Bra gåbort-present också!

Jag fick även håret klippt och färgat! Höstblondt nurå! Med lite gardinlugg!

Nu ska vi baka hjärtekakor!

Inga kommentarer: