söndag 23 oktober 2011

Sköna söndag!



Minns ni programmet Sköna söndag som gick när vi var små. Eller när just DU kära läsare var liten har jag ju ingen aning om men när JAG var liten, typ tidigt åttiotal så kollade man på Sköna söndag om helgsluten. Det roligaste var när Superted och knotan visades! Herregud, det känns som en evighet sedan. Superted var ju rätt hightech på den tiden. I alla fall om man jämför med tex Tummen-programmet. Nu går det inte att jämföra med det som går på teve om morgnarna nu. Av en händelse kollade M i morse på tv4:s morgonteve. Det r stor skillnad på de programmen och de som visas på barnkanalen. Jag föredrar barnkanalens "snälla" mot de som visas på fyran. Pokemon, Bakugan och Ben ten. Alla tre med superkrafter och monster och kriga. Nej tacka vet jag SuperTed.
Jag och M och Frugan spontanåkte in till huvudstaden i dag på förmiddagen. Då satt vi faktiskt och diskuterade hur det var när vi var små. JAG försökte förklara för M vad en stereobänk var och att man inte dansade i närheten av den när det spelades musik för då kunde det bli hack i skivan! Han fattade noll.När jag var liten använde man inte cykelhjälp och knappt bilbälte. Föräldrarna, i alla fall mina, rökte i bilen och bilbarnstolen var nog inte ens uppfunnen. Nu blir man ju nästan anmäld till de sociala myndigheterna om man råkar ha FEL barnstol. Hade man tur när jag var liten fick man sitta på en telefonkatalog så man kunde få se något genom rutan.

Festligt värre


Huvudstaden alltså! Jo jag gjorde slut på mina sista födelsedagspengar och det blev ett par paljett-leggings och ett snyrrigt linne till. Nu är jag nöjd. Eller nästan. En rödaste röd rödluvans-kappa ropade mitt namn på Sergels Torg. Jag provade och kände mig som en rödluveprinsessa! Den var fabolous. Men den fick hänga kvar! Så var det med det.
Självklart så avverkade vi nog en timme inne på Gallerians BR leksaker. Femtio kronor i enkronor, sparade i en plastpåse senare, hamnade vi till slut på ett litet cafe med tillhörande Latte. Mamma var trött. På väg till tunnelbanan var det söndagsdemonstration på Sergels torg och M undrade om det var pirater. Nej sa jag, de är Palestiner! De hade ju sjalar å flaggor å ropade på ngt udda språk. M tyckte ändå vi skulle låtsas att de var pirater!

På vägen hem hamnade vi längst fram högst upp i Dubbeldeckarebussen. Det kändes som att åka karusell så jag blev faktiskt lite smått åksjuk. Vid Danderydssvängen blev det nästan för mycket! Den svänger så innihelsikes å jag minns att jag ALLTID kräktes i den när jag var gravid. Huga, det hänger kvar så jag spänner mig alltid extra just där.

Nu väntar vi på att kocken ska komma och förära vårt helgslut. Jag längtar så jag nästan skakar! Jag behöver kramas å pussas på en vuxen nu känner jag!

Har ni haft en fin helg?!

Inga kommentarer: