fredag 19 augusti 2011

Jag, en Bildtjuv!

Jag är en bildtjuv!! Jag fick i morse en kommentar på ett av mina inlägg här på bloggen om att det tipsas om att man skall ta fast bildtjuvar! Alltså människor som plockar bilder från nätet utan att först fråga om lov, för att sedan plantera dem på sin egen blogg eller var man nu väljer att lägga dem. Jag har aldrig tänkt på det innan. En bild bland annat som detektiven var ute att få fast tjuvarna för var en flaggbild jag använde till förra årets nationaldagsinlägg. Jag gick genast in och redigerade inlägget och tog omedelbums bort bilden. Lite läskigt var det faktiskt för läsaren hade googlat på just den bilden och hittat till min blogg!! Jeasus. En bildtjuv alltså! förlåt förlåt förlåt. Det var verkligen inte meningen.
Nu till en helt annan grej. Det här med facebook alltså! Jag hittade igår en liten skrivelse som jag valt att kopiera och redigera lite. Den stämmer precis in på vissa användare av facebook, nästan 75% i alla fall av dem facebookprofiler jag dagligen besöker. Läs och döm själva!

På Facebook är illusionen av att du njuter viktigare än njutningen i sig självt. Därav att folk inte kan vänta med att skryta om en händelse till efter händelsen ägt rum, det måste blåsas upp med stora rubriker under tiden det pågår.


Dessutom verkar det hela gå ut på att försöka bräcka varandra med hur otroligt supermysigt, exklusivt och spännande liv alla lever och hur duktiga alla är.

Det läggs ut bilder på maträtter, skärgårdsturer och aktiviteter med målande beskrivningar hur fantastiskt allt är och är det inte gott väder ska det kuras i soffan med någon jävla kopp te och filt och livet är bara "sååååååååå" underbart.

Vidare verkar det ligga någon hets i att bräcka varandra hur mycket det tränas och hur fräscha dom känner sig.
Och hur duktiga deras underbara partner minsann är eftersom han/hon vrängde ihop en veranda på 87 kvadrat i teak på en eftermiddag med ena handen samtidigt som han/hon gipsade om taket på övervåningen eftersom det minsann blev så luftigt när dom fick öppnat upp till nock och växlat av några bärande väggar som ändå skulle bort. Givetvis samtidigt som det spenderades "kvalitetstid" med familjen för oavsett hur jävla mycket det är på spisen så finns det alltid tid för "myyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyys". Manfår inte glömma alla jäkla hjärtan också!

Och ett surdegsbröd är ju så lätt att svänga ihop mellan storstädningen och sommardäcksbytet på bilen medan man badar ungarna och piffar upp köket med nya marimekkohanddukar och pressar juice från solmogna apelsiner. Det hela toppas med nya fräscha väggord i hallen, nio gånger av tio utgörs dessa av "carpe diem" eftersom det är så viktigt att inte låta livet passera förbi...
Facebook är inte ett socialt nätverk, det är en Ajaxreklam. Folk high five:ar sig själv precis hela tiden och vi älskar att läsa om det!

Jag skrattade och nickade medgivande under tiden jag läste det och la till några grejer jag själv tyckte passade in!

Idag är det en ledig fredag för mig och dagen har hittills varit fabulous. Jag har cyklat ner till stan och gjort lite ärenden. Jag kostade på mig en veckotidning och kom hem till en rykande färsk IKEA-katalog på hallgolvet. har jag föresten sagt att jag samlar på IKEA-kataloger?
 Vilken fredag!
Jag ska läsa dessa och efter klockan fem ska jag ta mig ett glas vitt som då kommer vara perfekt tempererad. Men först, govänner tänkte jag åka ner en snabbis till franska OSTKUSTEN för att snabbt skjuta av lite vildsvin. Barfota och baklänges givetvis.
Hjälp!! Börjar min blogg lida av facebooks-profils-feber?

Gör övrigt har jag gått omkring med ett riktigt fånleende heeela dagen! Mina smilgropar har nästan mötts i nacken!


Vacker fredag på er läsare!!

1 kommentar:

P.Astorn sa...

Hörru snygging! Vad är det för skillnad att lägga ut sitt liv på Facebook vs Blogg?