onsdag 22 september 2010

Lediga onsdag!

Min förmiddag gick bland annat från det här..

Till det här. Mitt favoritvalnötsbröd finns att köpa på Gateu i Djursholm, men där går en limpa loss på 180kr!! Idag sa min plånbok åt mig att baka en egen!

Mycket aprikoser i gör brödet underbart saftigt!


Idag är det min sedvanliga lediga onsdag och OJ vad jag har hunnit med grejer. Jag hann vakna i morse! Jag undrade för en kort stund var jag var när jag öppnade ögonen och kom efter en stund på att i min totala trötthet igår hade jag lagt mig i M:s säng. Jag saknade honom så otroligt mkt igår så jag bestämde mig för att sova i hans säng och lukta in mig i kudden och snuttefilten. Gosigt värre var det! Jag har känt mig enormt kramsjuk de sista dagarna faktiskt så det hjälpte lite att få krama hans täcke i natt.

Idag har jag också hunnit med att baka, tvätta, handla och gå en sväng till vuxenaffären. Ni vet där man köper vuxendricka. Jag ska bjuda på middag ikväll och behövde lite vin till fisksoppan, ja och om det blir över så gärna lite i glaset också. Bråkan har varit förbi och jag har kammat ur alla tussar ur Kakan som hon hade i pälsen efter sin sommar på kollo. Nu sitter jag och väntar på att den sista maskinen med tvätt ska bli klar och så ska jag bara krulla håret med plattången så är jag ready 4 tonight.

Det bjuds ikväll på fisksoppa med lite aioli till. Vill ni ha receptet? Ja självklart får ni det!

500 g laxfilé
1 burk kräftstjärtar i lag
1 näve blåmusslor
1 palsternacka
1 fänkål
1 rotsellereri
1 gul och 1 röd paprika
1 gul lök
1 röd chili
1 vitlöksklyfta
krossade tomater
creme fraiche
1 pkt Saffran

Börja med att tärna rotfrukterna och chilin och bryn dem sedan tillsammans med vitlöken i en panna med en klick smör. Späd med torrt vitt vin, ca 1,5 dl, och låt det koka upp. Häll på krossade tomater och ca tre dl vatten. I med creme fraiche och en fiskbuljongtärning och saffran.
Låt grytan stå och puttra en stund så rotfrukterna blir al dente. Häll sedan i laxen som är tärnad och musslorna. När laxen är klar och musslorna öppnade så häller jag soppan i en skål där jag lagt kräftstjärtarna i botten.
Garnera med lite hackad röd chili

På med en klick ailoli på toppen och njut med lite rostat bröd och gärna ett glas kylt chablis till.

Detta är vad som står på min meny ikväll i alla fall. I morgon bitti blir det hembakt grovt bröd med aprikoser, solroskärnor och valnötter i.
Jag älskar att bli bortskämd men älskar även att få skämma bort!
Ha en fortsatt fin onsdageftermiddag vänner för det tänker jag verkligen se till att ha!


Y

2 kommentarer:

colourful sa...

Hejsan...
Ska prova soppan nån dag men jag utesluter musslor...
Kramar

Fräkniga donnan sa...

Men va gott bröd lät!! Jag vill ha recept tack!! :-)Hoppas det blir mysigt! Kram