tisdag 28 september 2010

Rosa Bandet 2010


2010 blir det åttonde året som Cancerforskningen driver Rosa bandet-kampanjen. Kampanjens syfte är att bekämpa bröstcancer  bland annat genom att finansiera cancerforskning och sprida kunskap om sjukdomen.
Var nionde kvinna drabbas någon gång av bröstcancer. Antalet bröstcancerdiagnoser i Svergie ökar och tack och lov även antalet överlevande. Idag är den överlevande siffran 80% och cancerforskningens mål är att ännu fler ska överleva- ett mål som bara kan bli verklighet genom framgångsrik forskning.
Under oktober månad färgas hela Sverige rosa med hjälp av företag, organisationer och privatpersoner som vill engagera sig i kampen mot bröstcancer.
Jag visar mitt stöd genom att skänka pengar och att ha stora delar av min blogg rosa under oktober månad.
Dra ditt strå till stacken! Stöd Rosa Bandet!

Jag själv har varit med och stöttat kampanjen varje år och 2010 blir inte annorlunda. Jag köpte nya Rosa Bandet nyss när jag var och inhandlade lite middag på Ica.
Jag har redan fäst den på jackkragen till skinnpajen.

Det har varit underbart ljuvligt att få komma ut idag. Jag klämde ner lilleman i vagnen och tog en omväg ner på stan. Ett möte startade dagen på arbetet. Jag satte lilleman i syssla med lite tuschpennor och en dinosauriemålarbok som jag finurligt först hade inhandlat! Efter det blev det raka vägen till vårdcentralen där man konstaterade att M inte var fullt frisk ännu. Det behövde man ju kanske inte vara raketforskare för att lista ut och vi gick därifrån med orden :"Avvakta får vi se".
Dock är han relativt pigg men jag vill bara slippa åka in till akuten en natt igen. Så denna vecka kommer helt och hållet att gå i kurerandets tecken. Vara hemma och bli frisk!

På vägen hem från sjukhuset kunde jag ju inte låta bli att låta M mysa lite i vagnen samtidigt som jag fick min egen dos av fönstershopping. Lite blev dock inhandlat till helgen. Däribland lösögonfransar. Jag ska vara ärlig och tala om att jag har faktistk aldrig användt sådana förut så vi får se hur jag klarar att sätta på dem. Jag ska öva ikväll tänkte jag. någon som har något bra tips?
En cardigan med puffärm och ett par flaskor handtvål och lite balsam fick också följa med hem. En kaffe på stan senare tog vi promenaden hem förbi ica.  Så jag har fått ihop lite steg i alla fall och nu kan jag gott sitta inne minst ett dygn till!

Kramen

Inga kommentarer: