torsdag 23 september 2010

SOliga torsdag!

God dag kära vänner. Har ni haft en bra start på dagen? Det har jag, minst sagt. Jag startade ju dagen med en rejäl frukost bland annat på mitt suupergoda bröd från igår. JAg hoppade över gröten bara för en morgon!
JAg ska snabbt lägga upp receptet på brödet här efter önskemål!
2pkt torrjäst
1 liter vatten
1.5 kilo mjöl
1 tsk salt
1 msk socker
2 msk olja
Valnötter
Solroskärnor
torkade aprikoser
Blanda ingredienserna som när man bakar bröd. Värm vattnet, ni vet fingervarmt, och i med jästen. Blanda i övriga ingredienser. JAg brukar ta en näve av nötterna, kärnorna och aprikoserna. Klipp aprikoserna mindre bitar.
Knåda tillen smidig deg och låt jäsa under bakduk ca 30 min.
Baka ut till två runda bröd och lägg på plåt att jäsa ytterligare 30 minuter. Pensla med vatten innnan du placerar plåten i ugnen.
Grädda sedan i ugn ca 25-30 minuter i 225 grader.
NJUT!! Y

1 kommentar:

Fräkniga donnan sa...

Tackar! ska genast handla hem aprikoser :-) kram