onsdag 3 mars 2010

Egocentrism




M och jag har haft en lång dag på stan. Först gick vi ju till Röda Korset och lämnade en stor påse med kläder som han vuxit ur. De har ju någon träff där några dagar i veckan för pensionärer och idag var tydligen precis den dagen. M tyckte väl att de såg gamla ut för han sa rätt så högt när vi väl var där "Mamma nästan alla här inne är så vuxna att snart kommer de nog dö". En bra reflektion tycker jag. Han är med i matchen, allert! Jag skrattade gott, likadant gjorde de runt omkring mig som hade hörsel nog att höra vad han sa.

Vi släntrade förbi leksaksaffären för att hitta något till Sigge på söndag. M ville köpa något riktigt vackert sa han, helst rosa och med massa glitter. Till sig själv köpte han en dödskallering och även en Mackan Jonsson (Michael Jackson) tisha till sig själv. Den som vi säljer på Småglin!

Han hade lite svårt att förstå varför vi var tvugna att stanna för bilarna som korsade vår väg. Han går ju där. Likaså gnällde han på folk som gick precis där han skulle gå. Han tyckte gott de lunde flytta på sig. Jag försökte förklara att man får hålla till häger när man går på trottoaren.
Det tyckte han bara lät dumt eftersom alla han mötte gick ju på vänster sida. Han tyckte att de gott kunde flytta på sig för att han gick ju faktiskt där. Den typiska egocentrismen hos barn är så kul att få sådana här praktexempel på.

Det fortsätter att snöa i vår del av Sverige. Idag har det varit närmare tio minusgrader men solen tittade fram som allra hastigast i förmiddags och värmde lite grann. Jag hann knappt blinka föränn den var borta igen!

Jag har gjort ett försök att bjuda upp till date på fredag. Vi får se om det går hem eller inte. Vi kan väl hålla tummarna ihop! Jag är liksom lite förtjust!

Inga kommentarer: