onsdag 28 december 2011

Hujedadmej

Nu så. Nu har jag parkerat min numer ganska platta häck i soffan. Filurt har precis gått. Å jädrans vad med grejer vi fick gjorda! Äh egentligen inte så överdrivet mkt men lite i alla fall. Vi hann käka sushi med en massa viktigt prat mellan tuggorna. mias sushi har helt klart bland de bästa Sushin jag har ätit. Bläckfisken idag dock var något.. vad ska man säga.. knorrig! Den knorrade länge mellan tänderna och var svår att tugga sönder. Men den var ändå okej.

BAKNING
Vi har bakat mina såkallade Svennemacarons. De ser nästan ut som små macaroner men är betydligt enklare att göra. Ett vanligt smörkex egentligen som jag experimenterade ihop en liten fyllning till.




Recept:
1,5 dl mjöl
1,5 dl socker
100g kylskåpskallt SMÖR (absolut inte margarin)
1krm salt
1tsk bakpulver
1 äggula

Blanda de torra ingredienserna med smöret till en grynig massa. Tillsätt äggulan och arbeta ihop en deg. Dela sedan degen i två rullar och lägg dem, inplastade i palstfolie, i kylen att stelna ca 30 minuter.
Slanta cmtjocka skivor och lägg på en plåt.
Grädda i 200 grader i ca 7 minuter eller tills kakorna blivi gyllenbruna.

När kakorna svalnat lägger du dem "på rygg" och spritsar fyllningen på hälften av kakorna. Lägg på en annan kaka som lock.
Jag gjorde min fyllning på 1 dl vispgrädde som jag kokade upp och sedan lade i 200 g mörk choklad och ca 1 dl jordnötssmör i. Det fick svalna och stelna något.
Samma Tryffel tänkte jag göra och toppa mina chokladcupcakes, som vi slängde ihop idag, med.

Filurt och jag har bestämt att vi ska börja baka mer. Det är ju så himla roligt men jag har inte tagit mig tid de sista åren som ajg gjort förut. På måndagsklubben nästa måndag så ska vi baka igen har vi bestämt. Morran och Klingan kommer få sitta bredvid och provsmaka.
M älskar choklad så det får bli chokladfrossa på Söndag. Tårtan jag ska göra får bli i chokladbotten, sen tänkte jag göra, eller köpa halvabrikerad jordgubbsmousse och ha i. Ett lager ska få bli en Dumlefluff! Det ni, jag berättar mer om den sen. Nu ska jag ta mig för magen lite. den ömmar!

MUMMA på er Busfrön!


Inga kommentarer: