onsdag 25 november 2009

Vita lögner..

.. jo tjena
Jag läste aftonbladets artikel idag då föräldrar drar små vita lögner för sina barn och att lägnerna kan skada dem. Vita lögner som " Om du inte borstat tänderna hamnar mamma i fängelse" eller "Om du inte sätter på dig skorna så kommer polisen och tar dig". Det tror jag det att sådana lögner skadar.
Var går gränsen till hot i de fallen? Visst jag har dragit vita lögner för M om tomten, tandtrollen och att jag kanske glömt plånboken hemma om han vill ha en glass eller något för affären. Jag har alltid varit försiktig med att hota med något som jag inte kan stå för eller likadant att lova och locka med något jag vet att jag inte kan hålla. Jag blev många gånger lovad saker som liten som jag gång på gång fick erfara som lögn. Sådant sitter fortfarande kvar och det vill jag inte ge mitt barn.
Om man lär barnet att det är fult att ljuga hur blir det då när de kommer på sin egen förälder att ljuga?

Nåväl över till någonting trevligare. Jag fick ett oväntat besök idag på Småglin. Inget smygande privatspanare som är ute och snokar utan Lassie från Sandviken! Mitt varma hjärta tog ett stort skutt i bröstet! Det var en härlig överaskning, precis en sådan jag behövde faktiskt. Jag-var-ändå-ledig-så jag-kunde-lika-gärna-svänga-ner-med-en kaffe-typ!
Nu väntar jag på att C ska komma förbi Småglin så vi kan stänga butiken för idag.
Pappi har redan hämtat M och gått hem till oss för att laga middag och göra kväll så när jag kommr hem ikväll, sussar nog lilla liten gott!

Återkommer med bilder på alster. OM de blir bra vill säga, inte annars!

Inga kommentarer: