tisdag 6 oktober 2009

Miljövänner i all ära

Jag cyklar gärna. Ja inte nu då när jag inte har någon cykel men annars så. Vissa borde inte få cykla, de borde bli av med cykeln likt en billist kan bli av med körkortet. På stående pedal!
Jag går på min trottoar idag med dataväskan på ena axeln, en stor ICA kasse med mat i handen och över den andra axeln så klart en skitsnygg handväska. Det pinglar och det pinglar och JAG, får vika för en cyklist på trottoaren. En vuxen kvinna, alla vet väl att man inte får cykla på trottoaren. Det är egentligen inget att haka upp sig kanske men just idag gjorde jag det. Jag ville bara hem, städa undan och äta min grillade kycklingfilé med keso och ruccola. Jag var lite kinkig.
Ibland blir jag förvånad också över de cyklister som kör i vägbanan och bara cyklar utan att tro att en endaste regel gäller dem.
Nej ett körkortsprov för vissa cyklister borde finnas. En av frågorna borde vara i stil med:

Du cyklar fram till en korsning. Hur ska du agera?

A. Fortsätter att cykla i samma takt och tittar rakt fram. Jag har ju min cykelhjälm på mig.
B. Ökar hastigheten och lever på adrenalinkickarna jag dagligen får i trafiken.
C. Sänker hastigheten, är beredd på att stanna om det skulle behövas. I god tid innan vrider jag på nackmuskeln som jag så fint begåvats med, för att kontrollera att det inte kommer bilar, fotgängare eller andra cyklister i korsningen.

Jag fnissar själv åt den bitterhet jag ser ut att besitta idag, då jag skriver detta inlägg. Jag är inte bitter, jag bara reflekterar!

I morgon blir det jobba för hela slanten och efter det blir det utvecklingssamtal på dagis. De kan ju så klart inte ha annat än bra att säga om detta kopiöst begåvade och charmiga barn. Men för att visa god ton bör man ju gå dit.
Efter samtalet ska jag, M och pappi fira hans goda betyg på Norrtälje marknad. Är det någon som ska med eller?
Nu är det godnatt som gäller. Eller snart i alla fall, jag ska läsa de sista sidorna ur boken jag fortfarande inte läst klart. Hur lång tid kan det ta egentligen?

Idag är alla, utom hon cyklisten, mina vänner. Jag önskar er en god natt, vi kanske ses i mina drömmar.Y

Inga kommentarer: